Hyödytön asiakas

Halusin vähän aukaista tähän toista näkökulmaa samalla kun esittelen mun uutuuksia. Nimittäin tässä tapauksessa myyjän näkökulmaa.

Kaikkihan varmaan muistaa, että Picture Polish julkaisi kesällä yhden kokoelman ja nyt syksymmällä toisen? Minäkin ostin omani molemmista kokoelmista ja sain ne nyt vihdoin samassa paketissa itselleni.

Tilasin Pretty Polishilta kesäkuussa kolme lakkaa: Clouds, Haven ja Tasha. Paketti lähtikin oikein kivasti liikkeelle seurantakoodin kanssa, mutta sitten parin viikon päästä tapahtui jotain ja paketin seurannassa ei enää tapahtunut muutoksia. Olin yhteydessä verkkokauppaan ja he sanoivat laittavansa selvityspyyntöä DHL:lle. Tässä meni sitten monta viikkoa odotellessa ja he kyllä heti sanoivat, että jos ei selvitys auta, he laittavat lakat uudestaan tulemaan.

Tämä prosessi venyi lopulta niin pitkäksi, että Picture Polishilta ehti juuri tulla uusi kokoelma. Tiesin edellisen tilaukseni olevan lähtökuopissaan, joten laitoin pikaisesti viestiä verkkokauppaan ja kysyin, onko mahdollista ostaa kolme uuden kokoelman lakkaa samaan pakettiin, ettei postareita tarvitsisi maksaa. Tämä sopi heille ja näin sain pakettiin kolme uutuuttakin mukaan: Riviera, Mythical ja Dragon.

IMG_5649

Tämänkertainen paketti tuli tosiaan viikossa perille lähetyksestä, eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Nyt vain sattui huono tuuri edellisen tilaukseni kanssa. Tällä kertaa se ei ollut Posti, joka hukkasi pakettini, vaan DHL jossakin kohtaa Saksaa.

Tätä pakettia aukaistessani viime viikolla, olin jo ehtinyt unohtaa, mitkä lakat olin valinnut itselleni. Vähän niin kuin PBS:n tilausten kanssa, sitä ehtii unohtaa aina mitä on valinnut ja ne tulevat sitten tavallaan yllärinä. 😀

IMG_5659

Vähän jäi kuitenkin harmittamaan, ei niinkään itseni puolesta, vaan myyjän. Käytännössähän tällaisissa tapauksissa yrittäjä maksaa itse omasta tämän ylimääräisen lähetyksen postikulut ja ne lakat siihen. En tiedä paljonko myyjä maksaa itse PP:lle lakoista, mutta veikkaisin alimmillaan jotain 7-8 euron luokkaa. Tehdään hyvin karkea laskutoimitus tästä asiasta.

Ajatellaan, että hän maksaa vaikka 7 euroa (vaikka uskon sen kyllä olevan enemmän) Picture Polishille yhdestä lakasta, jonka myy sitten 13 eurolla eteenpäin. Myyjälle jää jokaisesta myydystä lakasta 6 euroa käteen. Näissä laskuissa ei ole otettu liiketoimintaan liittyviä muita kuluja, mutta kyllä tästä sitä kannattavuutta pystyy hahmottamaan.

Ensimmäinen tilaukseni sisälsi kolme lakkaa, jokainen niistä maksoi minulle 13 euroa. Tähän päälle postarit 7,95, jotka myös minä maksoin (nämä ei välttämättä edes kata sitä mitä oikeasti paketin kuljetus maksaa). Koodilla saa 10 prosentin alennuksen lakoista, eli sain 3,9€ alennusta. Kokonaishinta tilaukselle oli 43,05 € (3 x 13 € – 3,9 € + 7,95 €). Minusta tuon hintainen tilaus on kohtuullisen hintainen, paljon tuon enempää en edes raaski kerralla ostaa.

Tästä tämä yrittäjä saa itselleen karkeasti arvioituna 18 euroa (3 x 6 €, joka jäisi yrittäjälle lakoista) tästä tilauksesta. Nyt kun tilaukseni ei tullut perille hänestä riippumattomista syistä, hän joutui lähettämään tilauksen minulle uudelleen, eli maksamaan itse kolme lakkaa ja postikulut. Tämä tekee minun matematiikallani 28,95 € (3 x 7€ + 7,95€ postarit). Tässä en nyt ota sitä huomioon, että DHL korvaisi jotain menetetystä paketista yrittäjälle, sillä tuskin niin tapahtuu.

Hän sai siis minusta voittoa alunperin 18 euroa, mutta joutuu itse maksamaan sitten uudelleenlähetyksestä 28,95 € pitääkseen minut tyytyväisenä.

Nyt kuitenkin kun ostin vielä kolme lakkaa tilaukseen mukaan, hän sai niistä itselleen 18 euroa kattamaan tuota 28,95 euron tappiota. Käytännössä siis hän jäi vieläkin 10,95 euroa miinukselle minun palvelemisestani. Reilua? Minusta ei kovin.

Tämä on kuitenkin ihan normaalia tällaisissa tapauksissa. En ikinä tule ymmärtämään ihmisiä, jotka kehtaavat vielä valittaa tai haukkua myyjän tähän päälle. En myöskään ymmärrä niitä, joilla on tuttavinaan yrittäjiä, pyytävät sillä perusteella halpoja hintoja, koska yleensä tutulta on  helppo sitä pyytää. Minä mielelläni nykyään maksan pienyrittäjille täyden hinnan tuotteesta, jos minulla vain on siihen varaa.

Toki on olemassa aloja, joissa hinnoissa on paljon ilmaa ja kyllä minäkin ostan aletuotteita ja iloitsen siitä edullisesta hinnasta. Mutta silti väistämättä käy mielessä myyjän näkökulma, varsinkin jos on PK-yrittäjästä kyse.

Ajatteletteko te koskaan myyjän asemaa tällaisissa tapauksissa vai oletteko vain tyytyväisiä edulliseen hintaan tai asiakaspalveluun? Tarvitseeko teidän mielestä asiaa edes ajatella muuten kuin ostajan näkökulmasta?

 

7 thoughts on “Hyödytön asiakas”

  1. Itseäni ärsyttää etenkin se kun pitää tuhota kaupassa niitä tuotteita avaamalla kaikki vaikka vieressä on testeri. Kauppa jää sitten pahasti miinukselle kun ei voi niitä myydä. Pakettiostoksissa harmittaa varmasti kumpaakin osapuolta kun paketti ei tule tai tuote on rikki, mutta toisaalta yrittäjän on mielestäni huomioitava se riski kun bisnekseen lähtee.

    1. Jep, sama ärsyttää myös mua. Miksi niitä pitää tuhota ettei voi sitten myydä. Tuo on totta, että yrittäjän täytyy riskit huomioida, mutta jäi vain harmittamaan myyjän puolesta juuri tämä oma tapaus.

  2. Mä tilaan PP:t CesarsShopista, ei tarvii pelätä kadonneiden tilausten puolesta ja tavarat saa päivässä. Muistaakseni kaverin FUNit on kanssa jumissa jossain Saksassa, liekkö ikinä niitä saa kun kyseessä on vielä Instavoitto että ei itse ostettuja. Dragonin toivoisin näkeväni kynsillä kun sitä vielä mietiskelen 😉

    1. Ei mullakaan ole aikaisemmin ollut ongelmia, mutta näitä sitten joskus sattuu. Varmasti jos on Instavoitto kyseessä niin liekö lähettäjällä edes mahdollisuutta lähettää lakkoja uudelleen… Dragon eksyy varmasti kynsille jossain välissä, mutta aikataulua on vaikea sanoa tässä vaiheessa. 😀

  3. Hyvä kirjoitus 🙂 Harvapa sitä tosiaan miettii noita asioita ollenkaan, kun jotain tilaa ja ne jäävät syystä taikka toisesta tulematta. Ja tosiaan hyvä olis kate, jos noista jäisi edes tuon vertaa sinne kaupalle… Mutta ihmiset on. Onneksi tosiaan oli edes se seurantakoodi, niin näkee missä välissä se on hukkaan mennyt!

    Kyllä saa tosissaan paljon sitä lakkaa myydä, jos sillä meinaa elää. Varsinkin kun ne katteet on mitä on. Mielellään sitä itekin tukisi paikallisia yrittäjiä, lakkojen suhteen se on hankalaa mutta tänäänkin poika haki kurssikirjat paikallisesta kirjakaupasta. Netistä olis varmaan halvemmalla saanut, mutta sen muutaman euron takia en ala tilaamaan jos täältäkin saa.

    1. Kiitos! 🙂 Totta, harva miettii, mutta tarvitseeko asiakkaan oikeasti näitä miettiä? En tiedä, mutta itsellä aina välissä käy mielessä nämä asiat.
      Onneksi oli se seurantakoodi, vaikka tuskin olisi tullut ongelmia, vaikka sitä ei olisikaan ollut. 🙂
      Mäkin ajattelen nykyään paljon paikallisemmin kuin aikaisemmin, toivottavasti siitä jotain apua on! 😀

  4. Pingback: Syyskuun ostosyhteenveto - Nails and Beauty By Belegwen

Leave a Reply